24. marec 2013
Obloge zavornih ploščic so dokončno izrabljene takrat, ko ob disk začne brusiti jeklena vzmet, nameščena med ploščicama. Takrat se spremenita tako zvok, kot tudi kakovost zaviranja. Čakati na ta trenutek vsekakor ni priporočljivo, še posebej če imate na obročih drage diske. Koristno je torej občasno preverjati debelino oblog. V ta namen je najbolje s kolesa sneti obroč, tako da v čeljusti ni diska. Zadaj postavimo bel papir ali čeljust obrnemo proti viru svetlobe, saj tako laže ocenimo preostalo debelino obloge.
Moja osebna izkušnja je, da najdražje zavorne ploščice niso vedno tudi najboljše. Tu mislim predvsem na ploščice Swisstop, ki so ene najdražjih na trgu. Delujejo res vrhunsko, enakomerno in tiho, se pa izredno hitro obrabijo. Najbolj so se mi obnesle ploščice nizozemskega proizvajalca Elvedes, ki po delovanju v ničemer ne zaostajajo za Swisstop, imajo pa vsaj dvakrat daljšo življenjsko dobo. Pa še precej cenejše so. Preizkusil sem tudi kovinske (sintrane) ploščice, vendar te niso dočakale obrabe. Za kros vožnjo so se izkazale povsem neprimerne, predvsem pa glasne. Občutek sem imel, da ne prijemljejo enakomerno in prisoten je bil stalen strah, da bodo »zablokirale«. Ne kaj prida bolje se niso odrezale niti originalne Shimano (resin) ploščice. Prav tako kot z metalnimi, sem na hribovskih pašnikih tudi s temi kravam naganjal strah v kosti.
V nadaljevanju je opisan postopek menjave ploščic pri zavorah Shimano XT, je pa osnovni princip pri vseh znamkah bolj kot ne enak. Najprej je seveda potrebno sneti kolo iz vilic.
Potrebno orodje:
• orodje za stiskanje zavornih batov
• imbus ključ 5mm
S tem, ko se obloge obrabljajo in tanjšajo, potisni bati lezejo vedno bolj proti sredini reže. Zato jih je potrebno potisniti nazaj v prvotni položaj. To najlboljše postorimo s pomočjo "orodja za stiskanje zavornih batov". Če le tega nimamo, si lahko pomagamo z večjim izvijačem, ki ga porinemo med zavorni ploščici in režo do konca razširimo. Če obstoječi ploščici še nista do konca obrabljeni in ju nameravamo le očistiti ter ponovno uporabiti, velja biti pri tem opravilu pazljivejši. Najbolj priporočljivo je, da še uporabne ploščice vzamemo iz čeljusti in jih zamenjamo s starimi, neuporabnimi, še predno začnemo s potiskanjem batkov v osnovni položaj. Ne glede na orodje, s katerim to počnemo obstaja velika verjetnost, da ploščice med stiskanjem mehansko tako poškodujemo, da ne bodo več uporabne. V primeru, da je na ploščicah še dovolj obloge, jih očistimo in zravnamo morebitne poškodbe s finim vodobrusnim papirjem. Če so ploščice neenakomerno obrabljene je to najverjetneje znak, da bo treba razmišljati tudi o menjavi diskov.
Ko smo bata potisnili v osnovni položaj, odstranimo vzmetno varovalko z vijaka (osi) in odvijemo vijak. Model Shimano M486 sploh nima vijaka, ampak le jekleno varovalko, ki jo preprosto izvlečemo in »osvobodimo« ploščice. S prsti, lahko pa tudi s koničastimi kleščami izvlečemo zavorne ploščice iz čeljusti. Te je dobro očistiti s čistilom za zavore ali kakim drugim razmaščevalnim sredstvom (izopropil alkohol).
Med nove ploščice pazljivo namestimo vzmet. Če bomo uporabili obstoječe ploščice in vzmet je priporočljivo, če staro vzmet z izvijačem malo razširimo in ji s tem vrnemo nekaj »svežine«. Pri zavorah znamke Magura namesto vzmeti uporabljajo magnetna bata, ki vlečeta ploščice narazen in vzmeti sploh ne potrebujejo. Stisnjene ploščice s kleščami vstavimo v čeljust, privijemo vijak in ne pozabimo na varovalko.
Po tem, ko vpnemo kolo na svoje mesto, par krat stisnemo zavorno ročico. S tem se bata prilagodita debelini novih oblog. Ko preizkusimo tek kolesa, bo skoraj gotovo prišlo do bolj ali manj glasnega drgnjenja diska ob ploščice, zato je potrebno nastaviti lego čeljusti. Z imbus ključem popustimo vijaka, s katerima je čeljust pritrjena na adapter in stisnemo zavorno ročico. S tem se položaj oblog prilagodi rotorju. Med tem ko je ročica stisnjena, privijemo vijaka. Če je rotor popolnoma raven, se drgnjenje ob obloge ne bi smelo več pojavljati.